ציוד ותהליכי ניקוי לחלקים מכניים לתחום הרפואי – עקרונות לבחירת התהליך

מאת: צבי גליק – טכנולוג איים סולדר

בתהליכי הייצור במערכות עיבוד שבבי או תהליכי עיבוד מתכת אחרים, משתמשים בחומרים שאינם צריכים להישאר על החלק ויש חשיבות גדולה לתהליך הניקוי שהינו חלק מתהליכי הייצור. החשיבות אף גדלה והינה מהותית בניקוי חלקים המיועדים לתחום הרפואי כמו שתלים למיניהם (הן לגוף והן שתלים דנטליים), או חלקים למערכות לייזר ועוד דוגמאות רבות שבהן נדרש להגיע לרמות ניקיון גבוהות.

העיקרון של כל תהליכי הניקוי הוא הפרדת הזיהום מפני המעגל ולאחר מכן הרחקתו על ידי שטיפה.

בתעשיית המתכת תהליך הניקוי העיקרי הוא תהליך ניקוי בחומר סולבנטי (מתנדף) בעזרת ציוד הנקרא דגריזר.

ניקוי בציוד וחומרים סולבנטיים – ניקוי בדגריזר

בקצרה – הציוד/תהליך בשיטה זו מבוסס על שימוש בחומר (לפעמים 2 חומרים) בעל יכולת ניקוי (הפרדת זיהומים מהחלקים) המתבצע הן כאשר חומר הניקוי במצב נוזלי והן כאשר חומר הניקוי בפזה של אדים. בדגריזר יש תא "חם" עם גופי חימום, המחממים את החומר עד לאידוי כך שנוצרת שכבת אדים מעל התאים ותא של חומר "קר" ונקי שמתחדש כל הזמן מהאדים שעוברים עיבוי (עיבוי על ידי מערכת צינורות מים קרים הנמצאים מעל התאים).

יש צורך לבחור את חומר הניקוי כך שיתאים לטפל בכל סוגי הזיהומים מתהליכי היצור וצריך לקחת בחשבון את כל הפרמטרים המשפיעים על התהליך!

הבחירה בציוד הניקוי איננה פשוטה ודורשת מיומנות והתמחות , יש צורך לקחת בחשבון את נפחי הייצור, זמני התהליך, צורת החלקים ובדיקה מדוקדקת כיצד יונחו בתוך תא הניקוי, רמות הניקיון הסופיות הנדרשות, האם נדרשת אנרגיה קינטית כתוספת או שימוש במרעיד אולטרסוני לשיפור תהליכי הניקוי ועוד פרמטרים רבים, אשר נותנים בסופו של תהליך את התוצאה הרצויה!

אחד הפרמטרים העיקריים המשפיעים כמובן על ההחלטה היא עלות הציוד, כאן צריך לזכור לחשב גם את העלות השוטפת של הפעלת התהליך מאחר ובדרך כלל זו העלות היותר משמעותית!

 אנו באיים סולדר עוסקים בכך שנים רבות ,יש מאחורינו ניסיון שנצבר מהרבה התקנות ציוד והננו בעלי ניסיון וידע רב בתחום.

כעצה, עדיף תמיד לקנות "תהליך " – כלומר לקנות גם את החומר וגם את הציוד מאותה חברה!!

אנו לרשותכם בייעוץ ובליווי בהחלטה החשובה איך ועם מה לנקות את המוצרים שלכם בתהליכי הייצור- צרו קשר